با گزنه نیوشا از پوست صورت خود مراقبت کنید

گزنه: گیاهی نادیده گرفته شده با محرک رشد/خواص محرک سیستم ایمنی گزنه نیوشا برای ماهیان پرورشی است.

گزنه (گزنه)، گیاهی است چند ساله از خانواده گزنه‌ها، سرده گزنه. علیرغم اینکه استفاده از گزنه در دامپزشکی عامیانه به خوبی مستند شده است، U. dioica امروزه یک گیاه دست کم گرفته شده و اغلب نادیده گرفته شده است که توسط کشاورزی معاصر به عنوان یک علف هرز باید از بین برود.

این بررسی کوچک بر روی مطالعات بسیار اخیر در مورد تجویز رژیم غذایی U. dioica، هم به عنوان یک گیاه منفرد یا در ترکیب با گیاهان دیگر، برای افزایش رشد و تحریک ایمنی ماهیان پرورشی تمرکز می‌کند، بنابراین ماهی را قادر می‌سازد در برابر عفونت‌های باکتریایی مقاوم‌تر باشد.

چنین ویژگی در حال ظهور، همراه با مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن کافی و پردازش آسان گزنه، می تواند این گیاه را به یک مکمل غذایی عالی، ارزان و پرمصرف در مزارع ماهی فشرده تبدیل کند.

گزنه
محرک‌های ایمنی و محرک‌های رشد متشکل از گیاهان یا عصاره‌های آنها، اغلب به ماهی‌های پرورشی داده می‌شوند.

در واقع، هنگامی که به رژیم غذایی اضافه می شوند، ثابت شده اند که به روشی وابسته به دوز در تحریک سیستم ایمنی و بهبود عملکرد رشد موثر هستند.

گیاهان متعلق به راسته Lamiales (خانواده Lamiaceae) بیشترین مورد مطالعه را برای کاربرد آنها در آبزی پروری دارند و دارای بیشترین تعداد گونه هایی هستند که فعالیت محرک ایمنی را نشان می دهند.

با این حال، U. dioica، یک گیاه چند ظرفیتی متعلق به راسته Rosales، که سابقه طولانی در کاربردهای دارویی سنتی در بسیاری از کشورهای جهان دارد، به نظر می‌رسد دارای خواص بیولوژیکی غیرمنتظره‌ای است که برای آبزی پروری نیز مفید است.